Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   09
                    

Wojciech "Keiran" Skitał


Na poprzednich dwóch stronach przeczytać możecie recenzje obu gier, ale jak wiadomo - recenzja to rzecz mocno subiektywna. Dlatego też niech za ostateczny werdykt posłuży poniższe punktowe porównanie.



Zawartość TCM:
Ilość lig jak na dzisiejsze czasy jest zadowalająca. Każdy zawodnik opisany sporą liczbą parametrów, ale dużo mniejszą niż w FM (co widać szczególnie w zawartości edytora). Na dokładkę możemy zobaczyć sobie jak każdy z zawodników wygląda, ale tylko w postaci 3D, dlatego też tylko niektórzy wyglądają podobnie do rzeczywistych. 4/5





Interfejs TCM:
Interfejs jest znacząco udziwniony, z jednej strony widok biura z którego nie wszędzie można się dostać, a z drugiej panel na dole, niespecjalnie intuicyjnie ułożony. A do tego jeszcze z prawej pasek szybkiego dostępu, no i pasek opcji na górze. Może przemawia przeze mnie konserwatyzm, ale trudno mi się przestawić na ten system. 3/5

Możliwości TCM:
Przede wszystkim wybija się tutaj możliwość zarządzania każdym aspektem działania klubu, tego w FM nie ma. Możemy być zarówno księgowym, dyrektorem sportowym, prezesem czy zwykłym trenerem. Pod tym względem jest świetnie. Z drugiej strony cały czas grając w TCM miałem wrażenie, że piłkarze to tylko zlepki cyferek, mimo tego, że możemy z nimi rozmawiać w ograniczonym stopniu. 4/5




Esencja czyli szkolenie TCM:
Opcje treningowe dość wygodne w obsłudze, czytelne, a na dodatek całkiem bogate. Niezły pomysł z tworzeniem własnych formacji za pomocą sektorów na boisku, ale jak na mój gust jednak nie do końca udany, w ogóle najwięcej zastrzeżeń mam do procesu dobierania zawodników. Rozkładanie pressingu na poszczególne minuty meczu to też ciekawa opcja. 3.5/5


Mecz TCM:
Widok 3D to radocha przede wszystkim dla tych którzy lubią widowisko, mnie jakoś denerwowała częsta nieporadność piłkarzy. Szkoda, że nie da się włączyć tylko skrótów najważniejszych akcji, a o reszcie tylko czytać. Dobrym pomysłem jest pokazanie na jednym ekranie najważniejszych informacji, podczas gry w FM trzeba biegać po zakładkach. No i fajny system zmieniania taktyk (pressing, atak całą drużyną itp.) w locie. 4.5/5


Zawartość FM:
Chociaż liczba krajów z których możemy wybrać drużynę jest podobna, to jednak mamy tutaj do dyspozycji więcej lig, a ponadto mamy dostęp do drużyn rezerwowych oraz młodzieżowych. Niestety tylko większe kluby mają herby, a tylko nieduży odsetek piłkarzy ma swoje zdjęcie. Jeśli chodzi o liczbę parametrów to tutaj wygrywa FM, tyle że laikom może być trudno się w tym wszystkim połapać, ważne jest jednak, że jeśli jakiś piłkarz ma tutaj powiedzmy wysoką wartość wykańczania akcji to naprawdę też możemy być pewni, że tak jest. 4/5

Interfejs FM:
Rozbudowywany i poprawiany od ponad dekady i to widać. Jest intuicyjnie, wszystko znajduje się tam gdzie być powinno. Jeden pasek opcji u góry, jeden po lewej (bądź po prawej, jak kto woli) no i w dolnym rogu jeszcze jeden. Jakoś solidniej to działa i wygląda bardziej profesjonalnie. No i dodajmy też, że łatwo można zrobić albo ściągnąć inny skin. 5/5

Możliwości FM:
Tutaj jesteśmy tylko managerem w stylu angielskim, odpowiadamy za wyniki klubu, szkolimy, dopieramy skład i ustawienie, bawimy się w transfery i kontrakty. Tylko tyle i aż tyle. Z drugiej strony jest cały sztab asystentów, a tryby które się pokrywają w obu grach tutaj jakby są bogatsze. No i tutaj naprawdę można poczuć, że piłkarz to żywa istota, wiele ich cech jest ukrytych, często o problemach dowiadujemy się na samym końcu, bo wcześniej wie o tym wszędobylska prasa. No i wspaniałe kłótnie z innymi trenerami. 4/5

Esencja czyli szkolenie FM:
Trening - rozbudowany, skomplikowany, trudny, ale przynoszący wymierne korzyści. Formacje - wygodne, łatwo rozpisać role dla każdego zawodnika, chyba bardziej czytelny system niż w TCM. Asystenci nie tylko wybierają skład ale i konkretnie doradzają. Mniej innowacji niż w TCM, ale jakby solidniej i bardziej intuicyjnie to wszystko przygotowane. 4/5

Mecz FM:
Dość dużo opcji do wyboru, króluje tutaj mecz z lotu ptaka, gdzie piłkarze to małe kuleczki. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy ogląd na całe boisko, a nie tylko fragment i wyraźnie widzimy, którzy piłkarze robią błędy. Ponadto świetne raporty meczowe i porządny system oceniania zawodników. Niektórych może irytować system zakładek. 5/5









Podsumowanie:
Jak widać różnica punktowa między oboma grami nie jest tak znacząca jak oceny w recenzji. Jaki z tego wniosek? Taki, że recenzje są subiektywne. Nigdzie w tym porównaniu nie zajmowałem się tym na ile oba managery są grywalne i jak bardzo mnie uzależniły. Grywalność to właśnie najbardziej subiektywna, a jednocześnie najważniejsza część oceny. Moja rada - pograj w dema obu gier i zastanów się, która bardziej Ci odpowiada, bo obie to kawałek niezłego softu w gruncie rzeczy, a że FM jest bardziej realistyczny to już temat na inne spotkanie.



Nie zgadzasz się z oceną recenzenta?
Chcesz podyskutować o grze?
Zapraszamy do specjalnego wątku na ten temat:
http://forum.ppk.webd.pl/index.php?showtopic=2972





  Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   09